Mijn verhaal

Ik ben Suzanne van Seijen-Rijks. Ik woon met mijn man en dochter van 11 in Driemond, een klein dorpje onder de rook van Amsterdam.

Ik vloog 23 jaar als stewardess de wereld over. Een fantastische tijd maar fysiek een enorm belastende baan. Tijdens deze periode is ook mijn slaapprobleem ontstaan. Met gezonde voeding en sporten was deze baan nog redelijk vol te houden. Zodoende had gezond leven altijd mijn interesse en heb ik destijds opleidingen gevolgd voor Aerobics instructrice en Personal trainer.

Burnout

Mijn man en ik hadden een kinderwens waarvoor ik het medisch circuit in ging. Na drie jaar hadden we een gezonde dochter. Daarna ging ik opnieuw de molen in met de hoop op een tweede kindje. Drie jaar later waren we veel hormoonbehandelingen, miskramen, teleurstellingen en verdriet verder maar een gezonde zwangerschap bleef uit. Deze periode had mij geestelijk en lichamelijk gesloopt.

Toen ik maandenlang continu ziek werd, niet meer sliep, bleef aankomen in gewicht en mijn hele lijf pijn deed zijn we gestopt met de behandelingen. Helaas werd ik niet beter en besloot te stoppen met vliegen. Ook dat hielp niet, een jaar erna was het zo mis dat ik niet meer op kon staan van de bank en alleen nog maar huilde.  Ik was volledig opgebrand. Onderzoeken bij de huisarts wezen niets uit, ik moest maar gewoon “nog minder doen en meer sporten”. 

Het “zat tussen mijn oren”. Zelfs depressie werd genoemd. Uiteindelijk viel het kwartje: ik had een burnout. Een burnout is lang niet altijd werk gerelateerd, wat nog vaak wordt gedacht en je dus op het verkeerde spoor kan zetten. Verdriet, rouw, trauma en lichamelijk over je grenzen gaan kan allemaal resulteren in een burnout.

De weg eruit

Na anderhalf jaar aanmodderen wist ik eindelijk wat mij mankeerde en kon ik op zoek naar een oplossing. Ik werd niet geholpen in het reguliere circuit en heb veel zelf uit moeten zoeken. Met een specifiek voedings-, supplementen en leefstijl advies voorgeschreven door een therapeut voelde ik al met een paar dagen dat ik op de goede weg zat. Het heeft toen nog een half jaar geduurd voordat ik weer kon doen wat ik graag deed: er op uit met het gezin, afspreken met vriendinnen, sporten, kortom leven. Nog altijd moet ik mijn grenzen bewaken om terugval te voorkomen.

Voeding en leefstijl is de basis voor gezondheid en nóg belangrijker als het niet goed met je gaat. Door soms hele kleine aanpassingen te doen in je voeding en leefstijl en tijdelijk basissupplementen toe te voegen, kun je je snel een stuk beter gaan voelen. Je gaat beter slapen, krijgt meer energie en je wordt slanker. En het belangrijkst: je wordt weer blij!

Daar wilde ik anderen mee helpen!

Ik zag zoveel mensen om mij heen aanmodderen met hun gezondheid, net als ik had gedaan. Ik herkende de klachten die waarschijnlijk door verandering van voeding en leefstijl verbeterd of zelfs opgelost zouden kunnen worden. Ik had mijn passie gevonden!

Natuurvoedingsadviseur en Gewichtsconsulent 

Ik volgde de HBO studie Natuurvoedingsadviseur.  Door gezond en puur te eten merkte ik dat mijn gezondheid enorm vooruit ging. Gevolgd door de studie Gewichtsconsulent. Want geheel orthomoleculair eten (natuurvoeding) kan een té grote stap zijn als je gezonder wil worden. En je hoeft écht niet je hele voedingspatroon om te gooien of voedingsmiddelen te schrappen om gezonder te worden of af te vallen. Daarnaast hebben Orthomoleculaire voeding en voeding volgens de Schijf van Vijf meer raakvlakken dan men denkt. Door deze brede kennis over voeding kan ik jou begeleiden op een manier die bij jou past.

Access Bars en Stressologie

Inmiddels heb ik mijn leven anders ingericht om de kans op terugval in burnout te voorkomen. Goed voor mijzelf zorgen is een prioriteit geworden, wat soms lastig is als moeder en ondernemer. Onder andere door goede voeding, beweging, ontspanning, leuke dingen inplannen, mindfulness, maar ook to do lijstjes inkorten, vaker nee zeggen en op tijd naar bed. Goed slapen is ondanks alles nog lang een struikelblok gebleven, wat ik ook deed. Begin 2021 heb ik daarvoor een Access Bars behandeling geprobeerd. Vanaf die behandeling ben ik beter gaan slapen. Ik was zo enthousiast over het resultaat dat ik de training ben gaan doen. Inmiddels heb ik al veel mensen mogen behandelen met mooie resultaten. Access Bars is inzetbaar voor tal van klachten als depressie, slaapproblemen, piekeren en stress. Wat het plaatje compleet heeft gemaakt is de opleiding toegepaste Stressologie.

Van een burnout wordt vaak gedacht dat het alleen tussen je oren zit. Natuurlijk heb je bepaalde karaktereigenschappen die jou in die situatie hebben gebracht. Zoals perfectionisme, doorzettingsvermogen en wilskracht. Ten onrechte wordt gedacht dat burnout de “zwakkeren” onder ons treft. Het zijn juist vaak mensen die hard werken, niet klagen en voor iedereen klaar staan, ten koste van zichzelf. Het is dan ook heel waardevol om tijdens het herstel door middel van coaching handvatten te krijgen om terugval te voorkomen. Maar dat blijkt vaak niet genoeg te zijn. Bij een burnout is je hele hormoonhuishouding ontregeld. Het goede nieuws is dat je daar gericht aan kunt werken door je voeding en leefstijl aan te passen en zo je herstel kunt versnellen. De kennis die ik bij de opleiding Stressologie heb opgedaan heeft niet alleen bijgedragen aan het herstel van mijn burnout, maar ook mijn slaap nog verder verbeterd. Al die kennis deel ik graag met jou!

Trainingen

Er volgden nog een aantal trainingen: Mindful Based Stress Reduction,  Slaapcoaching, behandelprotocollen voor burn out, stress, stemmings -en slaapproblemen, leren werken met de EMBtest, Emotie eten, Gezichts- en Voetreflexologie en ACT. Al deze kennis neem ik mee in jouw persoonlijk behandelplan.

Het blijft vallen en opstaan, maar ik kan met recht zeggen dat alle kennis die ik de afgelopen jaren vergaard heb mij geholpen hebben mij gezonder, energieker, slanker en blijer te voelen. En ik kan niet wachten om met jou aan de slag te gaan, zodat jij je ook weer snel gezond en blij zult voelen!

Over Simply Holistic

De naam Simply Holistic zegt het al: Je leefstijl op holistische wijze aanpakken. Daarin wordt alles meegenomen: voeding, slaap, ontspanning, beweging en mindset. En dat juist op een simplistische manier: alleen veranderen wat nodig is en wat echt werkt.  Niet je hele leef- en eetpatroon omgooien, dat is te overweldigend en lastig vol te houden. En dat hoeft ook helemaal niet. Stap voor stap op weg naar een fit en blij leven, op een manier die bij jou en jouw leven past en waarbij gezonde voeding en een balans in je leven centraal staat.

Opleidingen en trainingen

ACT Acceptance and Commitment therapy (Civas, 2024) Voetreflexologie (Opleidingscentrum Kersten, 2023) Nachtwerk is topsport (2424Fit, 2022) Emotie eten (Civas, 2022) EMB test ( Ortho Health fdt. 2021) Toegepaste Stressologie (CvS, 2021) Insomnia practitioner coach (CoE, 2021) Behandelprotocol Burn out (Ortho Health fdt, 2021) Stress, slaap en stemmingsproblemen (Natura fdt, 2020) Access Bars Practitioner (AC 2020) Mindful Based Stress Reduction (CoE 2020) Gewichtsconsulent (Civas, 2020) HBO Natuurvoedingsadviseur (Civas, 2019) Personal trainer (ISSA, 2007) Reiki eerste graad (1999) Relaxation Technique (Debbie Jenner, 1999) Aerobics Instructrice (Debbie Jenner, 1999)